מנהיגות פיננסית: דרכים לביטול עיקול משכורת

אחת הדרכים הנפוצות ביותר לגביית חובות היא עיקול שכר החייב. עיקול משכורת זאת חוויה מעיקה עבור אנשים שמתמודדים עם קשיים כלכליים. פעולה זו מתרחשת כאשר נושה משיג צו בית משפט לנכות חלק משכרו של אדם שחייב לו. עם זאת, ישנן דרכים שונות לבטל עיקול משכורת או לפחות להפחתת נזקיו ולהחזיר את השליטה על הרווחים שלכם.

הבנת התהליך, בחינת הליכים משפטיים, הגשת התנגדות בעזרתו של עורך דין שמומחה בהוצאה לפועל, והעצמת עצמכם באסטרטגיות יעילות יכולים כולם לתרום להפסקת עיקול השכר. חשוב להכיר את הזכויות שלך, לנהל משא ומתן עם נושים ולהעריך אפשרויות חלופיות. יישום המלצות אלה יקנה כלים להתמודדות עם אתגר כלכלי ונפשי זה.

 

הבנת תהליך עיקול המשכורת

עיקול משכורת הוא הליך שבו גוף מוסמך שלרוב הוא ההוצאה לפועל או רשות המסים, פונה למעסיקו של העובד ומורה לו לנכות סכום כספי קבוע ממשכורתו של אותו אדם, עד אשר ייפרע החוב שבגינו הוטל העיקול. חשוב שהחייב יברר מי הוא הגורם שהטיל את העיקול, מהו סכום הניכוי החודשי ומהם פרטי החוב שבגינו הוא הוטל.

הבנת תהליך עיקול המשכורת

בדיקת חוקיות העיקול

לאחר קבלת הודעה על עיקול המשכורת, חשוב לבדוק האם העיקול אכן בוצע כדין על פי כללי משרד המשפטים והנחיות בתי המשפט. יש לבחון האם אכן נשלחה הודעה מראש לפני העיקול, האם ניתנה לחייב הזדמנות להשמיע את טענותיו והאם הותר סכום מינימום לקיום בסיסי. אם יימצא כי בוצעה שגיאה כלשהי בהליך החוקי, ניתן יהיה להגיש ערעור משפטי על העיקול. רצוי להתייעץ עם עורך דין שמתמחה בתחום הליכי הוצאה לפועל.

 

סיוע מקצועי בהליך משפטי

כאשר מתקבלת ההודעה על עיקול המשכורת, אחת האפשרויות הטובות ביותר היא לשכור את שירותיו של עורך דין מומחה בתחום דיני הוצאה לפועל ועיקולי משכורת. ביטול עיקול משכורת עם עו"ד מומחה יאפשר סיוע משפטי מקצועי בשלב בדיקת חוקיות העיקול ובניסוח התנגדות מנומקת היטב. כמו כן, עורך הדין יוכל לייצג את מקבל העיקול במשא ומתן מול הזוכה לגיבוש הסדר תשלומים ועוד.

 

הגשת התנגדות לעיקול

בתוך 7 ימים מיום קבלת ההודעה על העיקול, ניתן להגיש בקשה מנומקת בכתב לביטול העיקול. את ההתנגדות יש להפנות אל פקיד ההוצאה לפועל או בית המשפט, תוך פירוט הנימוקים לבקשת הביטול כגון קושי כלכלי מהותי או פגיעה בזכויות. לעיתים נדרשת הפקדת ערבות כספית כתנאי לביטול. על ההתנגדות להיות מנומקת היטב ומבוססת משפטית. לכן חשוב שעורך דין מומחה בדיני הוצאה לפועל ייצג אתכם בכל ההליך.

הגשת התנגדות לעיקול

פריסת החוב להחזרים

דרך נוספת להתמודד עם עיקול משכורת היא פנייה ישירה אל הזוכה, למשל בנק אם מדובר בהלוואה שלא הוחזרה, ובקשה לגיבוש הסדר תשלומים חדש. במקום ניכוי סכום קבוע מהשכר החודשי, ניתן להציע לזוכה פריסת תשלומים לתקופה ארוכה יותר בהתאם ליכולת הכלכלית. יש לנסות ולשכנע את הנושה כי ההסדר המוצע עדיף עבורו מבחינה כלכלית על עיקול לאורך זמן. לכן חשוב ורצוי שעורך דין הוצאה לפועל ילווה אתכם בכל ההליך המשפטי.

 

הליך פשיטת רגל

כאשר היקף החובות שבגינם הוטל העיקול הינו גבוה ואין באפשרות החייב להחזירם באופן סביר, ניתן לשקול פתיחה בהליך של פשיטת רגל. מדובר בהליך משפטי שבמסגרתו ימונה כונס נכסים אשר יבחן את הנכסים הקיימים וימליץ על חלוקתם בין הנושים. פעמים רבות בית המשפט מורה על מחיקת חלק ניכר מחובותיו של החייב, דבר שיביא גם לביטול עיקולי המשכורת.

 

טענת "טעות סופר"

אחת הדרכים האפשריות לביטול עיקול משכורת היא הגשת בקשה לביטולו בטענה שנפלה "טעות סופר" בפרטי העיקול. כלומר, אם קיימת סברה כי שמו של החייב צוין בטעות, או שסכום החוב שצוין שגוי, ניתן לפנות לרשות שהטילה את העיקול ולבקש ביטולו לאור העובדה שהפרטים הרשומים אינם נכונים. יש לצרף מסמכים תומכים כגון אישורי הכנסה להוכחת טענת "טעות הסופר". חשוב שעורך דין עם ניסיון רב בתחום הוצאה לפועל ייצג אתכם, והוא ידע לטפל בכל ההליכים.

 

קבלת ליווי פסיכולוגי/סוציאלי בהתמודדות

עיקול משכורת וקשיים כלכליים עלולים לפגוע קשות בבריאות הנפשית. חרדה, דיכאון ותחושת מצוקה הם תסמינים שכיחים. על כן, בנוסף לטיפול בהיבט הכלכלי, חשוב לקבל ליווי נפשי מגורמי טיפול כמו פסיכולוגים, עובדים סוציאליים ויועצים. הם יוכלו לסייע בהתמודדות עם המשבר הרגשי וללמד כיצד לשמור על בריאות נפשית בתקופה סוערת זו.

 

ליידע את המעסיק על המצב הכלכלי

כאשר מתקבלת הודעה על עיקול משכורת, אפשרות נוספת היא פנייה אל המעסיק ועדכון בדבר המצב הכלכלי הקשה. יש מעסיקים המציעים הלוואות עובדים בריבית נמוכה או הנחות בשירותים שונים עבור עובדיהם שנקלעו לקשיים. כמו כן, באפשרות המעסיק להציע הקדמת משכורת, חל"ת ללא תשלום או גמישות בשעות עבודה על מנת לאפשר לעובד לטפל בבעיותיו הכלכליות ובניסיונות לביטול העיקול על שכרו.

 

לסיכום

עיקול משכורת הוא תהליך קשה מאוד עבור מי שחווה אותו. המאמר הציג מספר דרכי פעולה אפשריות להתמודדות עם המצב וניסיון לבטל את העיקול. בין היתר, המאמר פירט אפשרויות משפטיות כגון בדיקת חוקיות העיקול, הגשת התנגדות וערעורים. כמו כן הוצגו דרכים נוספות. יישום המלצות אלה יכול לסייע רבות למי שנאבק במצב קשה זה של עיקול שכרו.

מנהיגות פיננסית דרכים לביטול עיקול משכורת

מצאתם את מה שחיפשתם ? שתפו בקליק

מאמר המערכת
מאמר המערכת

נכתב ע"י מערכת טונדרה - בלוג שעוסק בצריכה.

כתבות נוספות שעלולות לעניין אתכם
איש משפט
עריכת דין

חוק הגנת הפרטיות בישראל – סקירת עיקרי החוק

חוק הגנת הפרטיות הינו החוק המרכזי המסדיר את הזכות לפרטיות. חוק זה מגדיר באיזה מצבים הפגיעה בפרטיות מותרת ובאיזה מצבים אסורה. לפי חוק זה, פגיעה בפרטיות משמשת עילה לתביעה נזיקית,

איש חקירות
עריכת דין

חקירות שרים בממשלה

לעיתים נהוג לחשוב שאם אדם מכהן בתור שר בממשלה, הוא מעל החוק. עם זאת, בשנים האחרונות אנחנו רואים שזה כלל לא מדויק, שכן עובדה היא שהיום יש יותר ויותר חקירות

מי זכאי לפיצויי פיטורין
עריכת דין

פיצויי פיטורים – מה הדרך הנכונה להשיגם?

פיטורים הם מאורע לא נעים ממגוון סיבות, בין אם מבחינה אישית ובין אם מבחינה כלכלית. על מנת לסייע למפוטר, קבע המחוקק את חוק פיצויי פיטורים, תשכ"ג- 1963, אשר מטרתו להסדיר

סמל משפטי
עריכת דין

3 דברים שחובה לעשות לאחר תאונת אופנוע

יותר ויותר אנשים בוחרים להתנייד בעזרת רכב דו גלגלי בארץ ישראל – זאת דרך מאוד נוחה לחסוך בזמן ובכאב ראש של פקקים וזו גם חוויה מהנה במיוחד, אבל עם כל