אילו חיות היו הראשונות להפוך מבויתות?

לפעמים אנחנו בטוחים שבני האדם חיו לצד חיות מראשית ההיסטוריה. נראה לנו מובן מאליו שיש לנו חיות מחמד כמו כלבים וחתולים, ושאנחנו מגדלים בקר וצאן לצרכינו מאז ומעולם. אבל חשוב לדעת שזה לא היה המצב. לאורך רוב ההיסטוריה של הקיום האנושי בני האדם התקיימו מציד ומלקט, ורק בשלב מאוחר יחסית התחוללה מהפכת הביות.

אז מה זה ביות, ומי היו החיות הראשונות שבויתו? על זה תוכלו לקרוא ממש כאן במאמר הזה. בואו נצא לדרך.

 

מה זה בכלל ביות?

ביות, או תרבות של בעלי חיים, הוא שם כללי ומקיף שמתאר את השינויים שבני האדם ערכו בחיות. השינויים הללו נועדו להתאים את החיות למגורים לצד האדם על מנת שהוא יוכל לנצל אותן לצרכיו האישיים.

חלק מבעלי החיים בייתו את עצמם בלי שינוי בהתנהגות הטבעית שלהם, חלק מבעלי החיים בויתו תוך שינוי חלקי בהתנהגות הטבעית שלהם, למשל חתולים, וחלק מבעלי החיים עברו שינוי מלא של ההתנהגות הטבעית שלהם. אלו הן בעיקר חיות המשק וגם הכלבים.

בִּיוּת

למה בכלל לביית חיה?

על פי ההערכות המחקריות, שלבי הביות הראשונים לא היו מתוכננים, אלא נבעו מתועלת דו צדדית של בני האדם והחיות. כך למשל: הזאבים, שמאוחר יותר התפתחו לכלבים, היו מזהירים את בני האדם מהגעה של חיות טורפות, ובתמורה לכך קיבלו שאריות מהאוכל של בני האדם.

כתוצאה מכך עברו אותם בעלי חיים תהליכים פיזיים ושינויים התנהגותיים כדי שיוכלו לחיות טוב יותר לצד האדם. עוד פרטים על כל מה שקשור לגידול חיות תוכלו למצוא כאן בקישור הזה https://hapina-shel-michal.co.il.

 

אילו חיות בויתו ראשונות?

על פי ההערכה הנוכחית במחקר, הכלבים היו בעלי החיים שבויתו ראשונים. נמצאו קברים מן התקופה הנטופית – לפני יותר מעשרת אלפים שנה – שבהם נקברו יחד אישה וכלב, מה שמעיד על קשר מיוחד. בהמשך בויתו גם הפרות, העזים, הכבשים, והחזירים, ובהמשך גם החמור, הסוס והגמל.

 

מה בני האדם מרוויחים מהביות?

אחת השאלות הגדולות היא כמובן מה בני האדם ובעלי החיים מרוויחים מהביות. בקשר לבעלי החיים התשובה יחסית פשוטה – הם מרוויחים הגנה, מקום נוח, ואספקה קבועה של מזון ומים. גם לבני האדם יש רווח משמעותי מאוד מהביות.

הרווח הראשון הוא מזון זמין, במקום לצאת ולצוד חיה אפשר פשוט לגדל אותה בחצר האחורית. רווח נוסף נוגע למוצרים המשניים שאפשר להפיק מאותן חיות: חלב, צמר, עור, ועוד. הרווח השלישי הוא החסכון באנרגיה. בעלי החיים יכולים לסייע לאדם בעבודות פיזיות קשות כמו חקלאות וסחיבה של דברים כבדים, או לקחת אותו במהירות ובקלות ממקום למקום.

 

סיכום

ביות החית הוא אחת התופעות המופלאות וההישגים הגדולים של בני האדם. הביות החל לפני יותר מעשרת אלפים שנה, כאשר בעלי החיים הראשונים שבויתו היו הכלב, הבקר, הכבש, העז, והחזיר.

בעלי חיים

מצאתם את מה שחיפשתם ? שתפו בקליק

מאמר המערכת
מאמר המערכת

נכתב ע"י מערכת טונדרה - בלוג שעוסק בצריכה.

כתבות נוספות שעלולות לעניין אתכם
חטיף לבעלי חיים
חיות

הכלב לא אוכל – כמה חשוב לרענן לו את התפריט?

תזונת הכלב היא אחד מהמרכיבים החשובים ביותר באחריות של גידול חיית המחמד. בתור הבעלים של הכלב, מחובתנו לדאוג לו לאוכל מזין ובריא לפי צרכיו והעדפותיו, וכמובן בכמות מספקת. במאמר הבא