איך לגלות מוקדם את מחלת הגליובלסטומה

גליובלסטומה הינו גידול מוחי ראשוני הכי שכיח אצל מבוגרים ולמרות הטיפולים הקיימים רק מעט מהחולים יצליחו לשרוד יותר משנתיים, כאשר הטיפולים כוללים כריתה של הגידול עד כמה שאפשר ולאחר מכן הקרנות וכימותרפיה TMZ (טמוזולומיד).

באם ומדובר בגליובסטומה חוזרת אז ישנו גם טיפול עם נוגדנים.

מדובר בסרטן הראשון שנבחר להיות בשימוש בחקר הגנומי של סרטן כדי לפתח טיפולים חדשניים ייחודיים.

 

סימפטומים של המחלה

גידולים במוח מתבטאים בכמה דרכים, תלוי במיקום הגידול, גודלו וכמה בצקת יש סביבו. ישנם סימפטומים שכיחים שמופיעים בכמה סוגים של סרטן מוח וביניהם גם גליובסטומה (GBM) והם כוללים: סחרחורות וכאבי ראש, הקאות ובחילות ובמקרים בהם הגידול כבר התפשט ממש גם פרכוסים ופגיעות קוגנטיביות. התופעות מתרחשות בעצם בעקבות הלחץ התוך גוגגולתי שנוצר ובגליובלסטומה, במרבית המקרים, התסמינים מתפתחים מאד מהר בין הביקורים אצל הרופא.

 

אבחון המחלה

באם אתם חשים חלק מהתסמינים המופיעים מומלץ לגשת במהירות לרופא המשפחה כדי לקבל הפנייה להמשך בירור הכולל בדיקת CT או MRI. אם רואים גידול בבדיקות יש לבצע ביופסיה על מנת לאבחן את סוג הגידול הספציפי והשלב שבו הוא נמצא. עבור גליובלסטומה, הוא בעל דרגת הממאירות הגבוהה ביותר – שלב 4 מתוך ארבעה שלבים.

 

גילוי מוקדם של המחלה

במרבית המקרים המחלה מופיעה אצל מבוגרים מעל גיל 60 ולכן אם יש לכם כאבי ראש חוזרים ללא סיבה מיוחדת כדאי מאד לבצע בדיקת CT או  MRI. חשוב לציין שיכול להיות מצב שלמטופל יש כבר את הגידול כמה שנים מבלי שהוא יודע מכיוון שהיסמפטומים יופיעו אחרי הרבה זמן. מכיוון שמדובר בגדיול הראשוני הממאיר השכיח ביותר, ישנה מודעות גבוהה לאבחנה ולכן רופא המשפחה צריך לדעת להפנות אתכם לבדיקה מתאימה. חשוב לציין שהמחלה גם יכולה להופיע בגיל צעיר יותר ולא בהכרח אצל מבוגרים ולכן אל תזלזלו בכאבי ראש מתמשכים שיש לכם.

 

טיפולים לגליובלסטומה

קיימים כמה טיפולים ובמרבית המקרים נותנים לחולה יותר מטיפול אחד, כאשר האתגר היום הוא לפתח תרופה שיכולה לחדור את המחסום דם מוח (BBB). הטיפולים כוללים: ניתוח להסרת הגידול כמה שאפשר ולקיחת ביופסיה להמשך אבחון. לאחר מכן מבצעים רדיותרפיה (קרינה) וכימותרפיה, כאשר מטרת הקרינה הינה להרוג תאים סרטניים שנשארו גם לאחר הניתוח כמו גם מטרת הכימותרפיה. אצל חולים בגליובלסטומה יעילות הכימותרפיה היא רק 20% וכוללת בנוסף תופעות לוואי כואבות וקשות. פרט להקרנות וכימותרפיה ישנו שימוש גם בתרופות ביולוגיות, בעיקר אווסטין. האווסטין הוא נוגדן שפוגע ביכולת התאים הסרטניים ליצור לעצמם כלי דם ובכך בעצם "מרעיבים" אותם עד שהם מתים. עוד טיפול הוא בעזרת שדות חשמליים, אופטיון (optune), שפוגעים ביכולת החלוקה של התא הסרטני אך לא מזיקים לתאים הבריאים. ישנו מחקר תמידי בכל מה שקשור למציאת פתרונות חדשניים שיכולים לתת מענה ולהשמיד לגמרי את תאי הגידול.

ראש

 

מצאתם את מה שחיפשתם ? שתפו בקליק

מאמר המערכת
מאמר המערכת

נכתב ע"י מערכת טונדרה - בלוג שעוסק בצריכה.

כתבות נוספות שעלולות לעניין אתכם
זריחה
בריאות

ויאגרה זו אופציה שכדאי לשקול בחיוב

זה ידוע אומנם שככל שאנחנו הולכים ומתבגרים ההנאה שלנו מסקס משתנה וזה טבעי שנער בן 17 מתעניין בנושא יותר מגבר בן 50. עם זאת, ולמרות שאולי אתה מכיר את כל

motivation 2019
בריאות

המוטיבציה משפיעה על הצריכה

עד כמה מוטיבציה יכולה להשפיע עליכם? האם זה נכון שהיא יכולה להיות המקפצה שלכם להגיע אל מקומות שאף פעם לא חלמתם עליהם? כאשר רוצים לדעת הכל על מוטיבציה חשוב לשים

כאבים ביד
בריאות

מהי רשלנות רפואית

אחד המצבים הבעייתיים והמצערים ביותר, הוא מצב שבו אדם נכנס לטיפול אצל רופא הנחשב מומחה בתחומו, או במוסד רפואי מכובד האמון על טיפול איכותי ויסודי בחולים ובמטופלים המגיעים אליו, ומוצא