מתי איחור או טעות באבחון מחלה מהווים עילה לתביעה?

גם רופאים מתרשלים בתפקידם לפעמים, ועל כן ניתן לתבוע אותם בתביעות רשלנות רפואית. מה קורה במקרה בו הרופא איחר או טעה באבחון מחלה? מקרים כאלה יכולים להוביל לנזק משמעותי למטופל, אך האם מדובר במקרים בהם יש עילה לתביעת רשלנות רפואית? במאמר הבא נסקור סוגיה משפטית זו.

 

עילה כללית לתביעה

באופן כללי, לא ניתן לתבוע תביעת רשלנות רפואית על כל טעות שמבצע רופא. צריך לזכור שגם רופאים הם בסופו של דבר בני אדם וגם הם טועים. ייתכנו מקרים בהם רופא טעה וביצע שגיאה שעומדת בנורמות וניתן להתייחס אליה כאל שגיאה מקצועית ולא כאל רשלנות.

טעות של רופא תחשב לרשלנות רפואית רק אם נגרם נזק למטופל, אם הרופא לא נקט באמצעים שיבטיחו זהירות ובטיחות, אם הרופא ביצע פעולה רשלנית בוהקת שיכלה לגרום לנזק ואם יש קשר סיבתי בין הנזק שנגרם למקרה שנטען כהתרשלות. ניתן לשמוע עוד על עילות כלליות לתביעת רשלנות רפואית אצל עו"ד רשלנות רפואית דוד פייל.

 

השלכות של איחור או טעות באבחון

במסגרתו של הליך רפואי, קיימים מספר שלבים. השלב הראשוני נקרא שלב האבחון. בשלב האבחון, מגיע המטופל אל הרופא ומספר לו על התסמינים והסימנים שהופיעו אצלו, שמפאתם החליט ללכת לטיפול רפואי. הרופא יתשאל את המטופל על עברו הרפואי, יבצע בדיקות מסוימות במקום, יאסוף מדדים ובמידת הצורך יפנה את המטופל לבדיקות נוספות.

בשלב מסוים, כאשר לרופא יהיה את כל המידע הדרוש לו וכאשר הוא ישלול תסמונות רפואיות אחרות, הוא יוכל לקבוע את המחלה שיש למטופל. מכאן ניתן להבין שאיחור או טעות באבחון עשויים להשפיע במידות שונות על המטופל. במידה והרופא איחר או טעה באבחון של מחלה קשה למשל, האיחור או האבחון השגוי יכולים לגרום בפועל לנזק כבד למטופל.

 

סוגיה משפטית מורכבת

השאלה האם איחור או טעות באבחון רפואי היא רשלנות רפואית, הפכה לסוגיה משפטית מורכבת, שכן אין קשר סיבתי בין רשלנות הרופא לנזק. הנזק של המטופל נגרם כתוצאה מהמחלה עצמה ולא כתוצאה ישירה של פעולה רשלנית.

 

מה הוחלט?

המחלוקת הזו הגיע לבית המשפט. השופטים קבעו שלמרות בעיית הוכחת הקשר הסיבתי בין התרשלות הרופא לנזק שנגרם, שכן הנזק נגרם באופן מעשי על ידי המחלה, אין זה צודק שהמטופל לא יוכל לקבל פיצויים על התרשלות רפואית. המסקנה היא שבית המשפט מכיר בתביעות רשלנות רפואית על איחור או טעות באבחון מחלה.

 

שוני בין מקרים שונים

חשוב לדעת שאנשים שונים סובלים ממחלות שונות, כך שכל מקרה נבחן לגופו בבית המשפט. בין השיקולים השונים שמשפיעים על החלטת השופטים ועל גובה הפיצויים שעתיד להיפסק, ניתן למנות את סיכויי המטופל להחלים אילו לא הייתה מתבצעת הרשלנות והנזק שנגרם למטופל כתוצאה מהאיחור או הטעות באבחון המחלה.

עורך דין רשלנות רפואית

 

מצאתם את מה שחיפשתם ? שתפו בקליק

מאמר המערכת
מאמר המערכת

נכתב ע"י מערכת טונדרה - בלוג שעוסק בצריכה.

כתבות נוספות שעלולות לעניין אתכם
איש משפט
עריכת דין

חוק הגנת הפרטיות בישראל – סקירת עיקרי החוק

חוק הגנת הפרטיות הינו החוק המרכזי המסדיר את הזכות לפרטיות. חוק זה מגדיר באיזה מצבים הפגיעה בפרטיות מותרת ובאיזה מצבים אסורה. לפי חוק זה, פגיעה בפרטיות משמשת עילה לתביעה נזיקית,

איש חקירות
עריכת דין

חקירות שרים בממשלה

לעיתים נהוג לחשוב שאם אדם מכהן בתור שר בממשלה, הוא מעל החוק. עם זאת, בשנים האחרונות אנחנו רואים שזה כלל לא מדויק, שכן עובדה היא שהיום יש יותר ויותר חקירות

מי זכאי לפיצויי פיטורין
עריכת דין

פיצויי פיטורים – מה הדרך הנכונה להשיגם?

פיטורים הם מאורע לא נעים ממגוון סיבות, בין אם מבחינה אישית ובין אם מבחינה כלכלית. על מנת לסייע למפוטר, קבע המחוקק את חוק פיצויי פיטורים, תשכ"ג- 1963, אשר מטרתו להסדיר

סמל משפטי
עריכת דין

3 דברים שחובה לעשות לאחר תאונת אופנוע

יותר ויותר אנשים בוחרים להתנייד בעזרת רכב דו גלגלי בארץ ישראל – זאת דרך מאוד נוחה לחסוך בזמן ובכאב ראש של פקקים וזו גם חוויה מהנה במיוחד, אבל עם כל